RETROBIKERS
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

RETROBIKERS

Alles wat met retrobikes te maken heeft
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 Project GT Pantera

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Rex
Admin



Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 03-05-12

Project GT Pantera Empty
BerichtOnderwerp: Project GT Pantera   Project GT Pantera Icon_minitimedi nov 20, 2012 10:06 am

Mijn eerste project, en ook het eerste gepost hier op het forum Cool
Bij deze moet ik toegeven dat ik de liefde voor het merk "GT"niet kan wegsteken onder stoelen of banken Laughing .
In de jaren 90 was ik al verzot op deze stoere bikes met de beroemde driehoek achteraan het frame.
En als er 1tje echt op men verlanglijstje staat dan is het wel een GT Zaskar jaartal 95, 96 of 97.
Spijtig genoeg zijn deze zo zeldzaam geworden als dat er palmbomen op de noordpool staan. Dus zal het een trap lager dan een Zaskar worden. Niet dat dit echt veel uitmaakt want echt grote verschillen tussen een Zaskar frame en een Avalanche of Pantera frame is bijna niet merkbaar, ze zijn bijna identiek dus een ander frame dan Zaskar mag dus ook Smile
Dus begon mijn zoektocht, het mocht een Avalanche zijn of dergelijke , zolang het maar een Alu frame was van GT.
Het doel is deze op te bouwen met modernere stukken gemixt met oude retro parts. Ik liep al een hele tijd met dit idee in mijne kop en deze keer ga ik ervoor.
Ondertussen had ik al een heel tijdje gezocht op het internet naar een Gt frame en wat blijkt is dat zelfs de gewone alu modellen van GT al aan het uitsterven zijn, moeilijk om er 1tje te vinden, tot op een dag ik er 1 zag staan op de Waalse versie van 2dehands.be .
Een Gt Pantera van 1997 in zeer mooie staat, ik bood er 100 euro voor en nog geen dag later kreeg ik al bericht terug dat het ok was.
Ik moest er wel voor naar Namen rijden maar dat had ik ervoor over, die Pantera's kom je niet vaak tegen en het is dan ook een juweeltje, zeer weinig krassen op het frame , kortom perfect...
De eigenaar deed em een beetje met pijn in het hart weg omdat dit zijn eerste MTB was maar omdat hij een beetje teveel fietsen had staan (12 ) en begon probs te krijgen met het vrouwtje besloot hij deze weg te doen die ik maar al te graag in ontvangst nam

Project GT Pantera Untitl19

De bedoeling is dus zoals ik vooraf zei een mix van modernere en retro onderdelen.
Waarom die mix? Simpelweg ,hij gaat zeker niet dienen als decoratie en museum-stuk, hij gaat dienen om te rijden en sterker nog....om te knallen als het even kan. Zo een oldskool Gt Frame krijgt ge ni kapot (volgens de meeste info die ik van het net haal toch) Very Happy .



Laatst aangepast door Rex op vr nov 23, 2012 11:05 am; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
https://retromtb4benelux.forumactie.com
Rex
Admin



Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 03-05-12

Project GT Pantera Empty
BerichtOnderwerp: Re: Project GT Pantera   Project GT Pantera Icon_minitimedi nov 20, 2012 10:28 am

Eens thuisgekomen had ik foto's genomen van hoe de bike er uit zag toen in zen staat want er gaan een deel onderdelen afvliegen vrees ik.
Wat zeker gaat gebeuren is
- Kader gaat volledig gestript worden ,
- stickers gaan eraf .
-Frame gaat terug opgepolierd worden en er komen terug originele stickers van Pantera op omdat ik deze ondertussen al had zien staan op het net .
- Heb hier een Vbrake Wielsetje liggen van Mavic Crossmax tubeless ready die beeldig gaan staan onder deze Pantera
- Komen terug V- brakes op..welke....ben ik nog niet uit Question
- Komt een Hollowtech 2 crankstel op van XT
- SRAM X9 speed achterderrie
- Sram casette 9 speed en ketting met powerlink
- SRAM X9 of XO Gripshifter
- Retro Voorvork Rock Shock Indy of vaste Alu voorvork...beide is testen
Zijn nog maar dingetjes maar zo zit ie ongeveer al in men gedachten.

hieronder foto's van hoe hij er uit zag en wat er allemaal opstond

Project GT Pantera Dscn3210
Project GT Pantera Dscn3211
Project GT Pantera Dscn3212
Project GT Pantera Dscn3213
Project GT Pantera Dscn3214
Project GT Pantera Dscn3215
Project GT Pantera Dscn3216


Laatst aangepast door Rex op vr dec 07, 2012 8:18 am; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
https://retromtb4benelux.forumactie.com
Rex
Admin



Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 03-05-12

Project GT Pantera Empty
BerichtOnderwerp: Re: Project GT Pantera   Project GT Pantera Icon_minitimedi nov 20, 2012 10:37 am

Dit is even een inhaalactie met deze foto's omdat ik toch al een eindje verder sta met het project maar heb van in begin foto's getrokken dus zal ik het maar van in begin laten zien zeker.

Had een tijdje geleden deze voor een prikje op de kop getikt , een juweel van een voorvork in uitzonderlijk goede staat...een Rock shock Indy en een klein weekje later was de vork toegekomen in een mooi paketje Very Happy

Project GT Pantera Dscn3217

Project GT Pantera Dscn3218

Sticker van voorvork zat een beetje los maar zit ondertussen al keurig terug op zen plaats Cool



Laatst aangepast door Rex op zo dec 23, 2012 9:16 am; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
https://retromtb4benelux.forumactie.com
Rex
Admin



Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 03-05-12

Project GT Pantera Empty
BerichtOnderwerp: Re: Project GT Pantera   Project GT Pantera Icon_minitimedi nov 20, 2012 10:45 am

Pantera aan fietstand gehangen en klaarmaken voor demontage.
Had me voorgenomen op voorhand dit zo voorzichtig mogelijk te doen omdat dit toch wel een zeer oude fiets is en niet weet hoe vast de onderdelen zitten. Dus ook alles op voorhand los te draaien ook rijkelijk ingespoten met WD40 om alles wat losser te weken.
Project GT Pantera Dscn3219
Project GT Pantera Dscn3220
paar stappen verder

Project GT Pantera Dscn3221
en nog wa verder
Project GT Pantera Dscn3222
Cranks eraf ...ook zeer delicaat jobke met retro's
Project GT Pantera Dscn3224

Vbrakes achteraan zaten vreselijk vast, goed WD40 ingespoten en na een tijdje kwamen ze na voorzichtig draaien dan toch los...oef.
Project GT Pantera Dscn3223

Dan volgde een zeer bangelijk moment omdat ik hier toch van in het verleden een zeer slechte herinnering aan heb.
Het demonteren van de Bottom brackets, deze keer zeer goed de bracket vertandingen zuiver gemaakt met stalen borstel omdat hier toch zeer veel vuil inzat om toch een goede grip te hebben met bracket tool.
Zo een bracket moet je dus altijd eerst losmaken aan de drive side en moet je met de klok meedraaien om los te draaien.
Project GT Pantera Dscn3225

dan heb ik het frame voorzichtig tussen doeken lichtjes opgespannen tussen de bankschroef om goed met de tool te kunnen draaien, alles ook weer goed op voorhand ingespoten met WD40. Diep inademen en hopen dat ie goed loskomt silent .
Project GT Pantera Dscn3226
en hopla...ze kwamen er zeer zeer makkelijk vanaf, blij da ik was... bounce
Project GT Pantera Dscn3227
en voila....frame was volledig gestript op de stickers na
Project GT Pantera Dscn3228
Terug naar boven Ga naar beneden
https://retromtb4benelux.forumactie.com
Rex
Admin



Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 03-05-12

Project GT Pantera Empty
BerichtOnderwerp: Re: Project GT Pantera   Project GT Pantera Icon_minitimewo nov 21, 2012 8:47 am

Eergisteren een leuke vondst gedaan in brievenbus.
Afzender van Usa California...men gloednieuwe Gt Pantera decals die ik besteld had op ebay .

Project GT Pantera Dscn3231
Project GT Pantera Dscn3230

Heb wa opzoek werk gedaan om het frame te polijsten .
Benieuwd hoe dit gaat verlopen, in de week eens zien om de producten te gaan halen die ik nodig heb.
Een update volgt snel.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://retromtb4benelux.forumactie.com
Rex
Admin



Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 03-05-12

Project GT Pantera Empty
BerichtOnderwerp: Re: Project GT Pantera   Project GT Pantera Icon_minitimevr nov 23, 2012 11:12 am

Niet echt een update maar wel een nieuwe part gekocht voor de Pantera
- 9 SpeedSram X-0 GripShifters gekocht , ze zijn 2de hands maar zijn nog heel goed.
Nu nog zoeken naar 9 speed achter derrie van Sram

Project GT Pantera Dscn3232

ondertussen Sram X9 achterderrie gevonden bounce

Project GT Pantera Dscn3313
Terug naar boven Ga naar beneden
https://retromtb4benelux.forumactie.com
Rex
Admin



Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 03-05-12

Project GT Pantera Empty
BerichtOnderwerp: Re: Project GT Pantera   Project GT Pantera Icon_minitimezo dec 23, 2012 10:08 am

Frame ondertussen mooi krasjes uitgeschuurd in de mate van het mogelijke, het was niet de bedoeling om het als een spiegel te polijsten maar eerder gewoon terug proper en lichtjes polieren omdat ik er toch wekelijks mee ga rondtoeren.
voor de lassen gebruikte ik staalwol.

Project GT Pantera Dscn3314

en na veel schuren en polijsten en pijn in de armen , niet echt super hoogglans maar het is terug mooi proper Very Happy .
Project GT Pantera Dscn3315
Project GT Pantera Dscn3316
onmiddelijk erna de Gt Pantera decals erop geplakt
Project GT Pantera Dscn3317

Terug naar boven Ga naar beneden
https://retromtb4benelux.forumactie.com
Rex
Admin



Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 03-05-12

Project GT Pantera Empty
BerichtOnderwerp: Re: Project GT Pantera   Project GT Pantera Icon_minitimezo dec 23, 2012 10:12 am

Voor de voorvork heb ik besloten de vaste Aluminium voorvork te gebruiken
Project GT Pantera Dscn3318
Terug naar boven Ga naar beneden
https://retromtb4benelux.forumactie.com
Rex
Admin



Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 03-05-12

Project GT Pantera Empty
BerichtOnderwerp: Re: Project GT Pantera   Project GT Pantera Icon_minitimezo dec 23, 2012 10:17 am

Hier lag nog een Hollowtech 2 crankstel , maar waren zware gebruiksporen dus , dus ergste krassen er terug uitgeschuurd en met staalwol wat meer bling gegeven Smile
Project GT Pantera Dscn3319
Terug naar boven Ga naar beneden
https://retromtb4benelux.forumactie.com
Rex
Admin



Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 03-05-12

Project GT Pantera Empty
BerichtOnderwerp: Re: Project GT Pantera   Project GT Pantera Icon_minitimezo dec 23, 2012 10:19 am

dan frame terug opbouwen, cups lagen klaar goed ingevet ook de draad van frame waar cups inmoesten goed rijkelijk ingevet.

Project GT Pantera Dscn3320
Project GT Pantera Dscn3321
Terug naar boven Ga naar beneden
https://retromtb4benelux.forumactie.com
Rex
Admin



Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 03-05-12

Project GT Pantera Empty
BerichtOnderwerp: Re: Project GT Pantera   Project GT Pantera Icon_minitimezo dec 23, 2012 10:31 am

Frame opbouw ging vlotter dan ik dacht en vergeten foto's te trekken omdat het gewoon zo vlot ging dus nu volgen de foto's toen em in mekaar stond.
Ben er heel tevreden van , net zoals ik em in gedachten had. Er zijn nog wat dingetjes die op verlanglijstje staan.
Op dit moment weegt ie 10.400 kg waar ik echt van achterover viel, dus nu denk ik eraan om nu even door te bijten en em onder de 10 kg te krijgen. Hier gaat voor moeten zorgen : Een carbonnen voorvork, Carbon stuur en Stuurpen , XT of XTR Vbrakes.

Onderdelen die nu op de fiets staan zijn :

- Alu Voorvork (merk weet ik niet) (word in toekomst vervangen door carbonnen versie)
- V brakes van Tektro en remgrepen van Avid (worden ook nog vervangen door XT of XTR)
- Mavic crossmax SL Tubeless ready met Shwalbe Nobby nic evo Tubeless
- Crankstel shimano XT Hollowtech 2 , terug krasjes eruit geschuurd en lichtjes gepolierd.
- Bottom bracket vervangen door Hollowtech 2 cups
- Voorderrie Shimano XTR
- SRAM XO Twist Shifters 9-Speed
- SRAM X9 achter derrie 9 speed medium kooi
- SRAM 9 speed casette en ketting
- Jazz stuur
- stuurpen (merk weet ik niet, had het hier nog liggen)
- Zadel : BBB
-Zadel pen : easton
- Shimano Spd pedaaltjes
- balhoofd heb ik voorlopig een revisie gegeven en lagers terug goed voorizen van lagervet maar er komt een nieuw balhoofd op van moment er een carbonnen voorvork op komt.

Voila dit is resultaat, ben er zeer content van Very Happy cheers .
Project GT Pantera Dscn3324
Project GT Pantera Dscn3325
Project GT Pantera Dscn3326
Project GT Pantera Dscn3327
Terug naar boven Ga naar beneden
https://retromtb4benelux.forumactie.com
Gesponsorde inhoud





Project GT Pantera Empty
BerichtOnderwerp: Re: Project GT Pantera   Project GT Pantera Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Project GT Pantera
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Project GT Pantera part2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
RETROBIKERS :: MTB RETRO t.e.m 1999 :: WIP Projecten-
Ga naar: